Nasz Manifest
Niewiarygodne tempo zmian, jakim podlega rzeczywistość, rzutuje na wiele dziedzin naszego życia. Nie sposób przewidzieć, jakie wyzwania postawi przed nami przyszłość, lecz już teraz możemy rozwijać uniwersalne umiejętności u tych, którzy będą się z nią mierzyć. Odkrywcy, naukowcy, inżynierowie, którzy jutro będą zmieniać świat, siedzą dzisiaj w szkolnych ławkach i czekają na inspirujące, pobudzające i aktywizujące wyzwania. To nasze zadanie!
U podstaw działań Fundacji ALE Nauczanie leży misja szeroko pojętej pracy na rzecz podnoszenia jakości edukacji. Kiedy już nadejdą dni, gdy wszyscy uczniowie będą czuć radość na myśl o kolejnej lekcji matematyki, poczujemy się spełnieni. Na tę chwilę jednak jeszcze dużo pracy przed nami 😉 Jak chcemy to zrobić?
W zgodzie z wynikami badań i własnym doświadczeniem, szans upatrujemy w konstruktywistycznym rozumieniu procesu kształcenia. W myśl tej teorii, dzieci nie uczą się poprzez bierne wysłuchanie nauczyciela, ale poprzez aktywne działanie doświadczają okoliczności, które umożliwiają im uczenie się. Założenia konstruktywizmu koncentrują się na włączaniu ucznia w proces zdobywania wiedzy oraz umiejętności. Ważne jest, aby uczniowie mieli zapewniony dostęp do narzędzi, które ich zaangażują. Jak przekuwamy teorię w praktykę?
Uważamy, że przyszłość zostanie zbudowana za pomocą narzędzi STEAM (z ang. Science, Technology, Engineering, Art i Mathematics). Pierwotnie koncepcja ograniczała się jedynie do przedmiotów ścisłych, rozwijających twarde kompetencje (hard skills), lecz wymogi współczesności (m.in. konieczność sprawnej komunikacji, umiejętność zarządzania czasem i stresem) spowodowały uzupełnienie tego zestawu o kompetencje miękkie (soft skills). Rola przedmiotów ścisłych i przyrodniczych jest nadal dominująca, lecz w koncepcji STEAM oswojona umiejętnościami osobistymi i społecznymi. W ten sposób dzieci rozwijają się w harmonijny sposób, lepiej rozumiejąc relacje między dziedzinami nauki i mogą skuteczniej budować trwalsze powiązania między nimi. Z jakich rozwiązań korzystamy?
Dokonaliśmy przeglądu dostępnych rozwiązań pod kątem możliwości realizacji naszych założeń, celów i misji i okazało się, że odpowiedzią na nasze potrzeby jest LEGO Education – osobny dział znanej firmy zabawkarskiej poświęcony wyłącznie edukacji. Skupiliśmy się na tym, Fundacja ALE Nauczanie jest oficjalnym partnerem merytorycznym polskiego dystrybutora rozwiązań LEGO Education – firmy AKCES Edukacja. Co robimy na co dzień?
Postawione cele nie należą do kategorii trywialnych dlatego jesteśmy dobrze przygotowani do walki o nasze marzenia. Oprócz AKCES Edukacja współpracujemy m.in. z Uczelniami Wyższymi, Ośrodkami Doskonalenia Nauczycieli, Kołami Naukowymi, czy Fundacjami. Koordynujemy polskie edycje prestiżowego, międzynarodowego konkursu – FIRST® LEGO League, opracowaliśmy polską wersję podręcznika do pracy metodą „6 klocków”, uczestniczymy w licznych konferencjach naukowych i sami je organizujemy m.in. „Matematyka w kolorach LEGO”, „Współczesne Wyzwania w Edukacji Wczesnoszkolnej – PROGRAMOWANIE: Warsztaty, Scenariusze, Narzędzia”.
Jeśli podzielasz nasze Wartości to zapraszamy do współpracy, znalezienie satysfakcjonującej formuły współpracy będzie przyjemnością!